Vorige les
Volgende les
positionering-bouwblok
Geen vorige les
Geen volgende les
De Positionerings-sectie is waar je duidelijk maakt waarom jouw aanbod de beste keuze is in de markt. Het draait om het benadrukken van jouw unieke voordelen, ervaring en onderscheidende aanpak. Het doel is om jezelf te positioneren als dé expert of autoriteit die de klant zoekt.
Deze bouwsteen laat jouw doelgroep zien waarom jij anders (en beter) bent dan anderen. Door jezelf te positioneren als een autoriteit, verhoog je niet alleen de geloofwaardigheid van je aanbod, maar verminder je ook twijfels bij potentiële klanten. Zonder sterke positionering kan jouw boodschap verloren gaan in een zee van concurrenten.
Laat je bezoekers weten dat je hun problemen begrijpt. Beschrijf waarom het probleem belangrijk is en deel je eigen ervaringen. Dit helpt bij het opbouwen van een emotionele band en laat zien dat je oprecht bent in je intenties om te helpen. Gebruik je unieke verkoopargumenten (USPs) om duidelijk te maken waarom klanten voor jou moeten kiezen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om jouw ervaring, methodiek, prijzen, of exclusieve voordelen.
Een goede positionering-sectie bestaat uit meerdere elementen, kijk wat er bij jouw website past en maak een connectie met een potentiele klant.
Wat je wel en niet moet doen:
Sterke positionering: “Als ervaren marketeer heb ik 100+ bedrijven geholpen om hun doelen te bereiken.
Zwakke positionering: “Wij zijn al jarenlang actief in deze sector.”
Het is een zwakke positionering, omdat je de klant eigenlijk niks verteld. Je bent al jaren actief, maar wat heb je bereikt in die jaren?
Leg uit waarom jouw oplossing de beste keuze is. Positioneer jezelf als de expert en benadruk de unieke voordelen van je product of dienst.
Onderstaand vind je 10 krachtige voorbeelden van websites die het Positionering-bouwblok uit de Website Blueprint slim toepassen. Bij elk voorbeeld lees je kort wat er goed werkt en waarom. Zo kun je de ideeën direct vertalen naar je eigen website.
Voorbeeld 1: Salud Spirits
Voorbeeld 2: Oot
Voorbeeld 3: SOME Agency
Voorbeeld 4: 1Finance
Voorbeeld 5: Drive Strong
Voorbeeld 6: ON A DAILY BASIS
Voorbeeld 7: Bridge the Web
Voorbeeld 8: Doorzaam
Voorbeeld 9: Villa leven
Voorbeeld 10: Visional
Positionering valt onder de bouwsteen Vetrouwen. Door jouw expertise te onderbouwen en klanten te laten zien dat je de juiste persoon bent om hen te helpen bouw je gunfactor op .
Voorbeelden van specifiek aanbod:
Voorbeelden voor in de praktijk:
Een goede tekst schrijven kan nog best lastig zijn. Kijk daarom naar websites die je zelf goed vind en analyseer de teksten. Je kan ook andere tools gebruiken die helpen met het schrijven van teksten. Toch is het handig om te weten wat je vooral niet moet doen.
Dus hier een aantal punten met wat je vooral moet vermijden:
Dus je hebt een leuke tekst geschreven, maar hoe weet je nou of die echt goed is? Hieronder staan een paar punten om te controleren of je geschreven tekst klopt.
Tips en veelgemaakte fouten:
Wat leer je in deze les?
Je leert hoe je jezelf effectief positioneert als dé expert in jouw vakgebied. Dit doe je door:
Het doel is om jezelf te onderscheiden van concurrenten en vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep.
Hoe passen anderen dit toe?
Veel succesvolle ondernemers en bedrijven gebruiken dit bouwblok om hun autoriteit te tonen. Bijvoorbeeld:
Deze uitspraken maken duidelijk waarom zij de juiste keuze zijn voor hun doelgroep.
Wat doe je nu zelf?
Plaats deze drie elementen op een strategische plek op je website, bijvoorbeeld in de 'Over ons' sectie of direct na de 'Probleem' en 'Pijnpunten' secties.