Vorige les
Volgende les
het-bepalen-van-je-website-doel
Geen vorige les
Geen volgende les
Om je website doel te bepalen, moet je eerst vaststellen wat je met je website wilt bereiken en deze doelen vervolgens SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) maken. Zie je website als een middel om je bedrijfsdoelen te ondersteunen, niet als een doel op zich.
Volg dit stappenplan:
1. Bepaal het primaire doel
Stel jezelf de vraag: "Wat is het allerbelangrijkste dat mijn website moet bereiken?"
Veelvoorkomende hoofddoelen zijn:
Kies één hoofddoel en maak de rest daaraan ondergeschikt.

2. Formuleer subdoelen
Naast het hoofddoel kan je website meerdere subdoelen hebben. Bijvoorbeeld, als je hoofddoel 'producten verkopen' is, kunnen subdoelen 'vergroten van de naamsbekendheid' of 'aantal terugkerende bezoekers vergroten' zijn.
3. Maak doelen SMART
Zet je doelen om in concrete, meetbare doelstellingen door de SMART-methode toe te passen:
4. Definieer de doelgroep
Je doelen bepalen ook wie je wilt bereiken. Een heldere definitie van je doelgroep helpt bij het bepalen van de juiste inhoud, functionaliteit en het uiterlijk van de website.
Door deze stappen te volgen, creëer je een duidelijke strategie die richting geeft aan het ontwerp, de inhoud en de marketingactiviteiten van je website, waardoor de kans op succes aanzienlijk groter wordt.
Gebaseerd op inzichten uit artikelen van:
Thomas Kleverlaan
Anneke van Engelen
Sandra Gortemaker