De website checklist

Ontdek de 25+ essentiële checks voor een succesvolle lancering van je website! Van design tot techniek en vindbaarheid, zorg ervoor dat je niets over het hoofd ziet. In deze checklist behandelen we: gebruiksvriendelijkheid, content, design, techniek en vindbaarheid. Liever een pdf bestand?

Gebruiksvriendelijkheid

Een gebruiksvriendelijke website is essentieel voor het behouden van bezoekers en het bereiken van je doelen. Ontdek in deze checklist hoe je ervoor kunt zorgen dat je website intuïtief en gemakkelijk te navigeren is, waardoor bezoekers snel vinden wat ze zoeken.

Meer informatie

Heb je ooit op een website gezeten met zoveel indrukken dat je door de bomen het bos niet meer ziet? Of een website waarvan je niet weet waarop je moet klikken om te krijgen wat jij wil? Als je dit ooit bent tegengekomen begrijp je dat het erg frustrerend kan zijn als een website niet gemakkelijk te gebruiken is. Hierdoor klikken bezoekers dan ook vaak snel weg.

Let bij gebruiksgemak goed op dat je bezoeker zo snel mogelijk bij het doel kan komen wat zij willen bereiken.

Misschien is dat een offerte aanvragen, een bestelling plaatsen, of gewoon informeren. In alle gevallen moet het voor de bezoeker gelijk duidelijk en gemakkelijk zijn om dit te doen.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Design

Het design van je website heeft een grote invloed op de eerste indruk die bezoekers van je bedrijf krijgen. Ontdek hoe je met deze checklist een visueel aantrekkelijke en professionele website kunt creëren die je merkidentiteit weerspiegelt en de betrokkenheid van gebruikers vergroot.

Meer informatie

Het uiterlijk van je website bepaalt in 8 seconden gelijk wat de bezoeker bij jouw organisatie voelt. Je krijgt dus echt maar één kans op een eerste indruk. Zorg daarom dat het een goede eerste indruk is. Met de juiste merkbeleving vergroot je die eerste indruk en werk je dus aan een goede website. De inhoud en vormgeving van die merkbeleving versterken je merk. Een goede website is uniek en geheel voor jouw organisatie ontworpen, zorg niet dat je op een ander wilt lijken. Geen standaard templates dus. Want, wat als een concurrent precies hetzelfde template gebruikt? Je kunt natuurlijk altijd kijken hoe anderen het doen, maar blijf wel bij je eigen merkbeleving en ontwerpen.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Content

Content is de sleutel tot het aantrekken en behouden van je doelgroep. Leer hoe je met behulp van deze checklist boeiende en relevante content kunt creëren die niet alleen je publiek aanspreekt, maar ook bijdraagt aan je merkimago en online autoriteit.

Meer informatie

Het uiterlijk van je website bepaalt in 8 seconden gelijk wat de bezoeker bij jouw organisatie voelt. Je krijgt dus echt maar één kans op een eerste indruk. Zorg daarom dat het een goede eerste indruk is. Met de juiste merkbeleving vergroot je die eerste indruk en werk je dus aan een goede website. De inhoud en vormgeving van die merkbeleving versterken je merk. Een goede website is uniek en geheel voor jouw organisatie ontworpen, zorg niet dat je op een ander wilt lijken. Geen standaard templates dus. Want, wat als een concurrent precies hetzelfde template gebruikt? Je kunt natuurlijk altijd kijken hoe anderen het doen, maar blijf wel bij je eigen merkbeleving en ontwerpen.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Techniek

Een solide technische basis is essentieel voor een goed presterende website. Leer met behulp van deze checklist hoe je ervoor kunt zorgen dat je website snel, veilig en goed geoptimaliseerd is, zodat gebruikers een naadloze ervaring hebben, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken.

Meer informatie

Herken je dit? Je laat een prachtige nieuwe website bouwen door een professioneel bureau. Iedereen is enthousiast. Je organiseert zelfs een feest ter ere van de lancering.

Vervolgens gaat iedereen over tot de orde van de dag. Je stort je in de organisatie van een beurs of een nieuwe campagne. Je webbouwer is druk met zijn volgende project.

Gelukkig beschik je over een prachtig CMS, zodat je de website inhoudelijk kunt bijhouden. Helaas blijkt er niet genoeg tijd voor vrijgemaakt. Na een jaar is nog steeds het enige nieuwsbericht ‘Onze nieuwe website is online!’.

Ondertussen verwatert het contact tussen jou en je webbouwer. Dagen worden weken. Weken worden maanden. En voor je het weet, ben je 2 jaar verder en is niemand binnen je organisatie nog gelukkig met de website.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Vindbaarheid

Een goede vindbaarheid in zoekmachines is cruciaal voor het vergroten van je online zichtbaarheid en het aantrekken van organisch verkeer. Ontdek met deze checklist hoe je je website kunt optimaliseren voor zoekmachines, zodat potentiële klanten je gemakkelijk kunnen vinden wanneer ze op zoek zijn naar jouw producten of diensten.

Meer informatie

Je website kan nog zo mooi en ó zo functioneel zijn; als niemand hem kan vinden, heeft hij geen waarde. De eerste check is dan ook of je website goed vindbaar is in de zoekmachines. In Nederland is dat met name Google. Want in ons land spelen andere zoekmachines amper een rol.

Google is heel duidelijk in wat ze van websites verwacht als die hoog willen scoren. De content op de website moet van hoge kwaliteit zijn.

De technologie van de website moet snel en veilig zijn.

De website moet goed opgebouwd zijn zodat Google de website goed kan 'lezen' en indexeren.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Download PDF bestand

Bedankt voor het lezen van dit artikel! Hopelijk heeft deze checklist je geholpen om een beter inzicht te krijgen in de belangrijke aspecten van een succesvolle website lancering. Wil je deze checklist graag downloaden om te gebruiken voor je eigen projecten? Klik dan op de onderstaande knop om het PDF-bestand te downloaden.

download checklist
Hebben we iets gemist?

We waarderen je interesse en input enorm. Heb je suggesties of feedback voor ons om deze checklist te verbeteren? We staan altijd open voor nieuwe ideeën en inzichten. Neem gerust contact met ons op via de onderstaande knop.

samenwerken