Wat is een landingspagina en wat kun je er precies mee? Is het essentieel voor iedere website en wat is het doel ervan? Veel vragen die misschien in je opkomen, wij geven je wat duidelijkheid!

Wat is een landingspagina en wat kun je er precies mee? Is het essentieel voor iedere website en wat is het doel ervan? Veel vragen die misschien in je opkomen, wij geven je wat duidelijkheid!

Een landingspagina wordt vaak gebruikt om een product of dienst te verkopen. Je wilt mensen iets laten downloaden of je hebt bijvoorbeeld het doel om leads te verzamelen. Door de bezoekers van je website naar een landingspagina te sturen, verhoog je de conversieratio (percentagebezoekers) in vergelijking met je hele website, waar al veel afleiding is natuurlijk. Een landingspagina helpt je dus bij het specificeren van het aanbod van een bepaalde product of dienst. Een landingspagina zorgt er ook voor dat bezoekers je website makkelijker tegenkomen in de grote online zoekmachine.

Breed inzetbaar

Om een beter beeld te krijgen van een landingspagina geven wij je wat voorbeelden. Naast verkooppagina’s voor je product of dienst kun je ook een landingspagina inzetten als contactpagina voorleads en een aanvraagpagina voor offertes, demo’s of product samples. Daarnaast is een landingspagina ook mogelijk als betaalpagina voor het afrekenen van producten of als blogpagina voor het krijgen van reacties en social mediashares. Zoals je kunt zien is een landingspagina vrij breed in te zetten. Het is zelf best lastig om in te schatten waar je een landingspagina nu voor gaat gebruiken. Wij denken dan ook graag met je mee.

Waar moet een landingspagina aan voldoen?

Wanneer je een landingspagina inzet voor een bepaald doel, speelt de pagina in op twee emotionele toestanden van de bezoeker. De current state of emotion en de desired state of emotion.

De current state of emotion is de huidige situatie van je doelgroep. Deze huidige situatie is niet altijd optimaal en daar kun je verandering in brengen. Met je product of dienst op de landingspagina kun je inspelen op deze situatie. Deze huidige situatie gaat vooral om behoeften, pijnpunten, verlangen en angsten. Door deze aspecten te laten zien aan je doelgroep, zullen zij zich herkennen en emotioneel betrokken voelen.

De desired state of emotion daarentegen is gericht op de toekomst. Dit is de gewenste situatie, zoals je doelgroep het voor ogen heeft: de ideale situatie. Op de betreffende landingspagina benadruk jij de oplossing om deze ideale situatie te bereiken. Op deze manier zorg je er voor dat de doelgroep je product of dienst bijna niet meer kan negeren. Je vertelt hen precies wat ze wel hebben als zij kiezen voor je product of diensten wat zij dus missen als zij deze niet kiezen.

4 gouden tips voor je landingspagina

Weet je niet precies hoe je de landingspagina zo inricht zodat deze op de juiste manier converteert? Wij geven je 4 goudentips!

1 - Geen afleiding

Op je landingspagina wil je natuurlijk dat je product of dienst centraal staat. Zorg er dus voor dat er niets te zien is wat voor eventuele afleiding kan zorgen. Denk bijvoorbeeld aan knoppen die je naar andere pagina’s sturen, links en balken. Deze onderdelen kun je beter achterwege laten op je landingspagina.

2 - Vertrouwen

Vertrouwen wekken is een van de meest belangrijke onderdelen op je website. Reviews zijn daar een goed voorbeeld van. Als een ander van mening is dat je product of dienst uitstekend is, dan zullen bezoekers dat sneller aannemen dan dat je dat zelf zegt. Hoe meer vertrouwen je wekt bij de kopers, hoe meer reviews je zal ontvangen. Hoe meer reviews je kunt tonen, hoe beter, zeker op landingspagina’s.

3 -Visualisatie

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Bezoekers van een website nemen visuals veel sneller op, blijkt uit onderzoek. Het is slim om dus naast tekst ook foto’s en eventueel video’s op je landingspagina te zetten. Je kunt zelfs met alleen visuals uitleggen hoe je product of dienst werkt.

4 - CTA: call to action

Een call to action: welke actie moet je bezoeker ondernemen? Wanneer je bezoekers niet duidelijk genoeg laat weten wat zij moeten doen na het lezen van je landingspagina, ben je hen kwijt. Daarom heb je een duidelijke button nodig waarin meteen zichtbaar wordt wat zij moeten doen. Denk bijvoorbeeld aan: “doe mee” of “bespaar nu”. De call to action moet opvallend zijn en echt uit je landingspagina springen!

Splittesten

Wat werkt nu dan het beste voor je landingspagina? Met splittesten kun je verschillende opties testen, om te kijken wat echt het beste werkt. Alleen op deze manier kom je erachter dat je visualisatie juist wel of niet bekeken wordt of dat je call to action opvallend genoeg is of niet. Splittesten kun je naast landingspagina’s ook inzetten voor alle online marketing. Zo kun je deze manier van testen bijvoorbeeld ook gebruiken bij e-mails of social media berichten.

Ben je nu veel informatie rijker maar weet jezelf nog steeds niet zo goed hoe je een landingspagina moet aanpakken? Heb je liever een specialist die met je meekijkt en je het juiste advies geeft? Wij zijn er voor je! Maak nu je afspraak en wij zorgen ervoor dat je landingspagina een succes zal worden. Neem vrijblijvend contact met ons op.