Je hebt je best gedaan met het schrijven van websiteteksten, ook de vormgeving en visuals zijn aantrekkelijk, maar het lukt je niet om websitebezoekers aan te zetten tot actie. Kortom: je conversie aantal is nog niet zo hoog als jij het graag zou willen zien. Hoe bereik je dit dan wél?

Omgaan met de scannende lezer 

Uit onderzoek is gebleken dat websitebezoekers binnen 5 à 8 seconden beslissen of een website de moeite waard is of niet. Dit betekent dat het belangrijk is om to the point te schrijven. De potentiële klant zit met een probleem en zoekt daarom zo snel mogelijk een oplossing. Het is belangrijk dat de klant zich daarom snel begrepen voelt of zich herkent in jouw websiteteksten. 

Begin bijvoorbeeld met een vraag, “Ben jij het ook zo zat dat je huidige website te weinig conversie oplevert?” en ga door over waarom jij dé oplossing kan bieden.  

Tips voor het schrijven van website teksten: 

  • Werk met een pakkende titel die nieuwsgierig maakt 
  • Zet de belangrijkste informatie bovenaan 
  • Schrijf concreet en kom snel tot je conclusie
  • Maak gebruik van opsommingen  
  • Gebruik in je tekst de meest belangrijke zoekwoorden
  • Begin elke alinea met een nieuwe prikkel, zo blijft de lezer geïnteresseerd 
  • Laat te moeilijke vaktermen weg 

Sluit af met een call-to-action, woorden als “nu”, “direct” en “meteen” werken vaak goed.

Zo pas je de PAS-formule toe

Voor het maken van converterende teksten kan je de PAS-formule toepassen. PAS staat voor Problem - Agitate - Solve. Hierbij benoem je het probleem waar jouw potentiële klant mee zit (problem). Daar speel je op in door het probleem te verergeren (agitate) voordat je het oplost (solve). Klinkt makkelijk genoeg, toch? 

Problem

Copywriting draait niet om jou, maar om het oplossen van de problemen van de klant. De klant moet het gevoel krijgen dat jij precies begrijpt waar hij of zij mee zit. Hoe meer jij je kan inleven, hoe beter. De klant voelt zich begrepen. Dat is de eerste stap in het creëren van vertrouwen. 

Agitate 

Bij de tweede stap ga je het probleem van de klant verergeren. Dit doe je door te benadrukken wat er gebeurt als het probleem niet spoedig wordt opgelost. Het is belangrijk om hierin niet té ver te gaan, maar te laten zien dat de oplossing nabij is. Je wilt immers geen klanten afschrikken! 

Solve 

De laatste stap is het aandragen van de oplossing. Je hebt het probleem geïdentificeerd. Nu is het tijd om te laten zien waarom klanten het beste voor jou kunnen kiezen! Bonuspunten als je recente resultaten en reviews toe kan voegen. 

Lees ook over het inspelen op wensen en problemen van de klant door buyer persona’s te creëren.

Zo gebruik je de AIDA-formule 

Een andere optie is het gebruik van de AIDA-formule. Dit staat voor Attention, Interest, Desire en Action. De formule bestaat uit 4 stappen om een websitetekst te schrijven waarin je de klant uiteindelijk overhaalt tot een ondernemen van actie.

Attention 

Trek meteen de aandacht van de lezer. Het is belangrijk om dit above the fold te doen, oftewel: de bezoeker moet dit op de landingspagina meteen kunnen zien voordat hij of zij verder scrolt. Hiervoor gebruik je dus een pakkende headline. Eén waarin je bijvoorbeeld inspeelt op het probleem van de klant. Dit kan je dus ook formuleren als een vraag. De headline moet de bezoeker zo nieuwsgierig maken dat hij of zij wel verder moét lezen. 

Interest

In deze stap ga je de interesse opwekken van de bezoeker. Net als bij de PAS-formule is het bij deze stap slim om een tekst te schrijven waarin de bezoeker zich herkent. Bijvoorbeeld over het probleem waar de bezoeker mee kampt. Ook hier geldt: herkenning zorgt voor vertrouwen. Begin hier alvast met het toelichten van de voordelen van jouw product. Het is belangrijk dat de lezer het idee krijgt dat verder lezen in zijn/haar voordeel is. 

Desire 

Bij de derde stap ga je behoefte creëren bij de bezoeker. Deze behoefte moet leiden naar jouw gewenste conversie, zoals het aanschaffen van een product of het opvragen van een brochure. Benoem of maak een opsomming van de voordelen van jouw product. Verwerk hierin jouw USP’s (Unique Selling Points). Waarom is jouw product de meest geschikte oplossing voor het probleem van de klant? 

Action 

Aan het eind van de customer journey wil je aanzetten tot actie! Dit kan je doen door een call-to-action te plaatsen in de vorm van een knop. Denk erom: niet iedereen wil meteen iets aanschaffen. Voor die groep kan je een alternatief gebruiken, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief waarbij de klant een kortingscode ontvangt of het volgen van een social media kanaal. 

Dit laatste stuk kan je ook gebruiken om eventuele bezwaren die de klant zou kunnen hebben te weerleggen. Dit kan aan de hand van quotes, getuigenissen of een FAQ (veelgestelde vragen). 

Ook zou je kunnen werken met schaarste en urgentie. Dit doe je door te benadrukken dat er een beperkte voorraad is van een product of door gebruik te maken van tijdelijke acties/kortingscodes. De klant zal nog meer geneigd zijn tot jouw gewenste actie!

Visueel optimaliseren doe je zo  

Na het schrijven van zulke goede teksten, is het belangrijk om nog eens stil te staan bij het visuele aspect van de website. Als dit niet aantrekkelijk is, is de kans groot dat je alsnog de aandacht van de klant verliest. 

Een aantal tips om de website visueel te optimaliseren: 

  • Haal sliders, te grote banners en te grote titels weg; de klant moet in een oogopslag zien waar de website om draait
  • Gebruik aantrekkelijke visuals, maar overdrijf dit niet, het zijn uiteindelijk de woorden die moeten overtuigen  
  • Gebruik bulletpoints, deze kan je eventueel benadrukken door middel van kleur en grootte 
  • Werk met alinea’s en tussenkopjes en geef ademruimte tussen alinea’s
  • Benadruk belangrijke informatie door middel van grootte en kleur 
  • Gebruik voor je CTA’s (call-to-actions) een opvallende knop