Vind je het lastig om meer bezoekers te werven voor jouw website? De oplossing is nabij! Stop met slechts te verkopen, maar help de klant! Jij bent een expert in jouw sector en weet alles van jouw product of dienst.

De klant zit met een vraag, probleem of informatiebehoefte. Door de klant actief te helpen door jouw kennis te delen, bewijs je als bedrijf jouw meerwaarde. Dit heet ook wel inbound marketing. Het gevaar wanneer je dit niet doet, is dat de klant zijn of haar interesse erg snel verliest. Je laat namelijk niet zien waarom jouw product of dienst de ideale oplossing is voor het probleem van de klant. Daarom is het belangrijk om waardevolle content te creëren waarmee je de klant begeleidt tijdens het koopproces. 

Deel je kennis met een blog

Een goede en toegankelijke manier tot het delen van jouw kennis, is het starten van een blog. Hierop kan je jouw eigen content publiceren. Een groot voordeel van een blog is dat mensen jouw posts kunnen delen. Dat levert dus nog meer bezoekers op. Uiteraard plaats je aan het einde van elk blog een strategische call-to-action, want jij kan de klant verder helpen met zijn of haar probleem. 

Belangrijk is dat je de teksten SEO-proof maakt. Hoe je dat doet, lees je hieronder. 

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Een manier om meer websitebezoekers te werven is zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO. Hierbij breng je in kaart met welke vragen, problemen en behoeften de doelgroep kampt. Welke zoekwoorden zullen zij gebruiken voor het vinden van een oplossing? Wat zijn de achterliggende/verborgen vragen die zij kunnen stellen? 

Een SEO-tekst speelt in op de informatiebehoefte of het vraagstuk van de (potentiële) klant. Hierop pas jij je websiteteksten aan. De content moet van hoge kwaliteit zijn. Je moet de klant echt iets te bieden hebben. Denk erom dat je begrijpelijke teksten schrijft en te moeilijke vaktermen weglaat. Het is goed om te laten zien dat jij dé expert bent, maar houd het leesbaar. 

Google beoordeeld websites op hun autoriteit. Het helpt daarom om de naamsbekendheid te vergroten door middel van verwijzingen op andere websites, dit wordt een backlink genoemd.

Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Backlinks zijn voor de zoekmachines belangrijk om te bepalen hoe populair jouw website of webpagina is.

Ook wordt er gekeken naar hoe vaak een website wordt gedeeld op sociale media en hoe vaak bezoekers terugkomen. 

De gebruikersvriendelijkheid van de website is daarom erg belangrijk. Zorg voor een omgeving die een professionele indruk achterlaat. Laat daarom sliders, te grote banners en te grote titels weg. De klant moet ik één oogopslag kunnen zien waar het om draait. Het helpt daarom ook om above the fold, dus voordat de klant moet scrollen, de belangrijkste informatie neer te zetten. Maak de klant nieuwsgierig! 

Zoekmachine optimalisatie bereik je door:

  • Het vervullen van de zoekintentie van jouw potentiële klanten.
  • De landingspagina laat duidelijk zien dat het over de zoekintentie gaat. 
  • Het bieden van content van hoge kwaliteit. De klant moet de website vaker willen bezoeken. 
  • Je zorgt ervoor dat Google je website ziet als een autoriteit door verwijzingen op andere websites en content te maken die mensen graag delen. 
  • De gebruikersvriendelijkheid van de website is helemaal in orde en de website straalt professionaliteit uit. 

Sociale media gebruiken in je voordeel 

Veel mensen vinden het nog lastig om sociale media op de juiste manier in te zetten voor hun bedrijf. Ik heb een aantal tips voor je op een rijtje gesteld om dit wat makkelijker te maken. 

Een aantal tips om via sociale media meer websitebezoekers te trekken:

  • Zet je websitelink in de bio van al je sociale media kanalen 
  • Verwijs regelmatig in je posts naar de website. “Meer weten? Lees verder op ons blog.”
  • Breng een consistent beeld naar buiten van je bedrijf. Dit doe je door middel van de huisstijl en tone-of-voice. Dit ziet er aantrekkelijk uit voor de klant.
  • Doe je voordeel met onderzoek naar soortgelijke bedrijven. Hoe vertellen zij hun verhaal? Wat kan je van ze leren? 
  • Reageer actief op comments, DM’s en feedback. Zo verhoog je de interactie en kom je als bedrijf erg benaderbaar over.  
  • Analyseer de statistieken van je post: welke posts leveren veel interactie, bereik en likes op? 

Ook voor B2B kunnen sociale media kanalen erg nuttig zijn. Laat zien hoe het is om met jouw bedrijf samen te werken. Ook inspelen op het persoonlijke aspect van het bedrijf, wanneer je jezelf of medewerkers in beeld brengt, kan de gunfactor vergroten. 

Adverteren en het bereiken van de juiste doelgroep 

Om de beste plek om te adverteren voor jouw bedrijf te bepalen, is het belangrijk om goed voor ogen te hebben wie je doelgroep is. Ook de sector waarin je je bevindt, speelt mee. Bedenk waar de doelgroep te vinden is. Is dit bijvoorbeeld op Facebook of LinkedIn? 

Specificaties instellen 

Bij online adverteren is het vaak mogelijk om bepaalde specificaties van je doelgroep in te stellen. Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde leeftijdscategorie of een specifiek geografisch gebied. Sommige kanalen gaan zelfs nog uitgebreider te werk en laten je bijvoorbeeld advertenties tonen op basis van interesses.

Adverteren in zoekmachines (SEA)

Dit is een goede methode wanneer er actief wordt gezocht naar jouw product of dienst. Deze methode is vooral geschikt voor potentiële klanten die zich in de laatste fase van de customer journey bevinden. Middels Google Display kan je advertenties tonen aan mensen die de zoekwoorden gebruiken die jij hebt ingesteld. 

Content afstellen 

Daarnaast is het erg belangrijk om de content die je gebruikt voor de advertenties af te stellen op de doelgroep. Vraag je af wat voor content zij interessant vinden en wat hen zal overtuigen tot het bezoeken van jouw website. Denk aan aan je merkconsistentie*, zodat (potentiële) klanten jouw merk kunnen herkennen. Het is dus belangrijk om je eigen visuele stijl en tone-of-voice in de advertenties door te voeren. 

Het bereiken van de juiste mensen doe je zo:

  • Bepaal je doelgroep, of buyer persona**
  • Bedenk waar die groep zich bevindt 
  • Stel de advertenties zo specifiek mogelijk af
  • Baseer je content op wat zij graag willen zien 
  • Voer je huisstijl consistent door zodat klanten jouw merk kunnen herkennen 

Denk eraan dat bij online adverteren je potentiële klanten zich nog bevinden aan het begin van de customer journey. Vooral op sociale media zijn zij waarschijnlijk niet actief opzoek naar jouw product of dienst. Daarom is het belangrijk om deze advertenties goed te targeten en meteen de meerwaarde van jouw merk te tonen. 

Als je ervoor kiest om iets gratis weg te geven, zoals een e-book, template of webinar, is het slim om dit later op te volgen. Dit doe je bijvoorbeeld via een e-mail of telefonisch. Herhaling is de kracht van… ;)

Testen en analyseren 

Na het toepassen van jouw gekozen online marketing methoden is het zaak om te analyseren of deze goed werken. Als bijvoorbeeld de advertentiekosten hoger zijn dan wat zij opleveren of de interactie op sociale media lager is dan gehoopt, kan je een aantal zaken langslopen. 

Welke punten je kunt nagaan:

  • Heb ik de juiste specificaties ingesteld om de doelgroep te bereiken? 
  • Gebruik ik de juiste zoekwoorden in mijn websiteteksten?
  • Biedt mijn content meerwaarde voor de klant? 
  • Is de website gebruikersvriendelijk en professioneel genoeg? 
  • Wekt het aanbod genoeg interesse op?
  • Maken de teksten de klant nieuwsgierig? 
  • Gebruik ik de juiste hashtags? 
  • Voer ik de huisstijl consistent door? 

Als je één of meerdere van bovenstaande vragen moet beantwoorden met een “nee”, dan is het van belang om de marketing methode bij te schaven. Laat deze vervolgens weer een tijdje lopen en analyseer daarna opnieuw. Op die manier vind je de juiste methode!