Hoe merkconsistentie je business laat groeien
Waarom is merkconsistentie zo belangrijk?
In het huidige digitale tijdperk hebben we te maken met een communicatie overload. We zien elke dag talloze visuals en raken verdwaald in een zee aan mogelijkheden. Hoe zorg je er nou voor dat je er als bedrijf uitspringt? Herkenning. Wil je de concurrentie voorblijven, dan is het belangrijk dat alle uitingen en content die je naar buiten brengt uniform zijn. De klant moet jouw bedrijf direct kunnen herkennen. Consistentie zorgt ook voor vertrouwen en het versterkt de relatie met de klant. Bovendien wil je graag dat jouw bedrijf in gedachten blijft bij de klant zodat hij of zij nog eens terugkomt.
Merkconsistentie verhoogt ook de waarde van je merk. Hoe consistenter alle uitingen zijn, hoe meer kwaliteit de klant het merk toeschrijft. Het merk wordt er een een stuk aantrekkelijker van. Door het verhogen van de merkwaarde zijn klanten bereid om meer te betalen voor jouw product of dienst.
Een goede merkconsistentie betekent niet dat je als bedrijf niet kan innoveren. Dit kan dan juist wél. Je hebt een fundament gelegd waardoor je merk herkenbaar is. Trends en innovatieve producten kan je gemakkelijker integreren met het al bestaande, herkenbare, merk.
Hoe creëer je een consistente merkidentiteit?
Allereerst is het belangrijk om een passende visuele stijl en tone-of-voice te ontwikkelen. Dit doe je op basis van je missie en visie. Bedenk hoe je jouw merk visueel wil representeren. Kies hierbij de passende kleuren, lettertypen en vormen. Ook het logo is een zeer belangrijk onderdeel van de visuele identiteit. Al deze onderdelen kan je gaan implementeren in je marketing.
Het belangrijke van de merkidentiteit is dat het ongeacht de context een consistente indruk wekt. Dus sociale media kanalen bieden dezelfde visuele stijl en herkenbaarheid als gedrukt promotiemateriaal voor een evenement. Van online tot fysiek, alles moet kloppen. Wat je op ten duur eigenlijk wil bereiken is dat het logo alleen al de merkassociatie oproept.
Je verenigt dus je gehele marketing. Van product verpakking tot sociale media, maar ook website, blog en nieuwsbrieven.
Belangrijke onderdelen van de merkidentiteit zijn dus:
- Een herkenbare tone-of-voice, bedenk hoe je jouw (potentiële) klanten aan wil spreken
- Een representatieve visuele stijl die overeenkomst met de waarden van het merk
- Consistent zijn in alle uitingen, van online tot fysiek
Zo controleer je de merkconsistentie
Het is belangrijk om te controleren of alle uitingen in lijn zijn met de opgestelde merkrichtlijnen. Hiervoor kijk je dus kritisch naar alle sociale media kanalen, advertenties en mailcampagnes/nieuwsbrieven. Ook controleer je de website, blog en offline campagnes. Alles moet dezelfde tone-of-voice hebben en dezelfde visuele stijl.
Onregelmatigheden in de branding haal je eruit. Reeds gepubliceerde content die niet aansluit kan je verwijderen of uitfaseren. Ook content die op dit moment wordt ontwikkeld, moet gecontroleerd worden op merkconsistentie.
Hou je team on track
Als meerdere partijen betrokken zijn bij de ontwikkeling van deze uitingen, kan de merkconsistentie hieronder gaan lijden. De marketinguitingen sluiten niet zomaar naadloos op elkaar aan. Daarvoor is goede interne communicatie nodig. Het is belangrijke dat iedereen dezelfde brand assets gebruikt, zoals logo’s, lettertypen, sjablonen en kleurcodes.
Om ervoor te zorgen dat alle uitingen je merkidentiteit weerspiegelen, moet je team alle brand assets makkelijk kunnen vinden. Zorg er dus voor dat je een plek hebt waar al deze onderdelen bij elkaar komen, een zogenaamde “brand portal.” Je kan hier een platform als Frontify voor gebruiken. Door alle brand assets overzichtelijk op één plek te hebben, wordt het creëren van content ook een stuk makkelijker en aangenamer voor je team!
De merkconsistentie waarborgen
Het controleren van je merkconsistentie is niet een eenmalige job. Het is belangrijk om hier af en toe tijd voor vrij te maken. Door tijdig fouten te ontdekken voorkom je dat klanten hun interesse in jouw merk verliezen doordat het niet overeenkomt met hun verwachtingen. Op tijd bijsturen is daarom erg belangrijk en kan je dus veel tijd en geld besparen.
Vooral in onrustige tijden zoals de coronacrisis is trouw blijven aan je merkidentiteit extra belangrijk. De klant zal dit dan extra kunnen waarderen.
Vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan zeker even contact met ons op om te zien hoe we jou verder kunnen helpen.