Een goede website is voor elke ondernemer een must. Je hebt een professionele site nodig die vindbaar is voor Google (SEO). In dit artikel leggen we je uit welke (technische) punten er belangrijk zijn in het ontwikkelen van een website.

1. Discovery

Bij het begin beginnen. In de eerste fase is het belangrijk dat we begrijpen wat het einddoel is van de website, dat gebeurt best in samenwerking met de klant. Hieronder enkele vragen die je daarbij kunnen helpen:

  • Naar wie is de website gericht?
  • Wat verwachten zij daar te vinden?
  • Wat is het primaire doel? Informeren, amuseren of verkopen?
  • Hoe zien de websites van de concurrentie eruit en hoe ga jij je hierin onderscheiden?

Dit is de belangrijkste stap in heel het proces! Als dit niet juist aangepakt wordt, kan je vanaf het begin al in de foute richting zitten. Het kan bijvoorbeeld nuttig zijn om persona’s te maken van je doelgroep.

Hebben we alles duidelijk in beeld gebracht, dan gaan we duidelijke afspraken maken. Jij vertelt ons wat jouw ideeën zijn en wij luisteren. Wij gebruiken onze ervaring om deze ideeën nog beter te maken. Er worden plannen gevormd. Daarnaast worden er meetbare doelstellingen bepaald.

2. Wireframes

In stap 2 geef je in het kort aan wat voor informatie, interactie en welke functionaliteiten er op je website moeten komen te staan. Uiteraard hoef je dit nu nog niet helemaal uit te werken, het gaat om de hoofdlijnen. De sitemap zorgt ervoor dat er een visueel beeld bestaat over de site-navigatie. In één oogopslag moet duidelijk zijn hoe de website structuur eruit ziet en wat de onderlinge relatie is tussen de pagina’s. Wirefames zijn schetsen die het bouwplan van een website vormen. Het verschil met een sitemap is dat wireframes zich meer richten op het design. Wireframes omvatten daarom ook alle andere processen die van invloed zijn op het functioneren van de website.


3. Doeltreffend ontwerp

Klanten boeien met overtuigende websites. Daar gaan we voor. Zodra de blauwdruk met behulp van de sitemap en de wireframes is gedefinieerd is het tijd om aan het visuele gedeelte te werken. Alle theorie staat immers op papier en het is tijd voor de plaatjes. Hoe de graphics eruit zien ligt voor elke organisatie anders. Waarschijnlijk heb je al een huisstijl waarop de website kan worden afgestemd. Het merk en het imago spelen een belangrijke rol en het is belangrijk om met het visuele design voor herkenning te zorgen.

4. Website-ontwikkeling

Met alleen een mooie website kom je er niet. Wij maken jouw website betrouwbaar, veilig en snel. We weten nu wat we willen en hoe dat eruit moet zien. Dat betekent dat onze website experts aan de slag kunnen met de invulling van de website. Via onze projectomgeving kijk je online mee en kun je makkelijk feedback geven op iedere oplevering.

5. Testen en lanceren

Heb je alle inhoud en is de website visueel opgemaakt? Dan kan het testen beginnen! Check op elke pagina of alle links correct werken, test de laadtijd van elke pagina en bekijk je website op verschillende browsers en apparaten. Alleen dan weet je zeker dat je site er altijd pico bello uitziet.

Na al het harde werk kan je eindelijk de website lanceren! Verwacht niet dat dit vlekkeloos verloopt, kinderfoutjes zijn altijd van de partij. Webdesign is een constant lopend proces dat regelmatig onderhoud vraagt. Je moet de balans vinden tussen vormgeving en functie.

6. Website onderhoud

Toch betekent dat niet dat het werk er nu op zit. Alles behalve. Je zult het de komende tijd nog wel even druk hebben met je website. Je site is nog piepjong en heeft constante zorg nodig. Voor meer leads, klanten en omzet. Niet per se om meer geld te verdienen, maar vooral om echte impact te maken en jouw visie tot uiting te brengen. Daar doe je het namelijk voor. We analyseren waar de website beter kan presteren en blijven dit continue verbeteren.

Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken:

  1. Ben ik posities verloren in Google? Zo ja, schakel je SEO expert in om snel actie te ondernemen.
  2. Krijgt mijn nieuwe website genoeg zichtbaarheid? Voorkom een anti-climax: Draai campagnes, stuur nieuwsbrieven, post op social media etc.
  3. Wat zeggen de eerste website statistieken? Waar haken je bezoekers af, en welke pagina’s hebben een te hoge bounce-percentage?
  4. Aan welke volgende website elementen kunnen we beginnen? Je website kan altijd beter. 🙂