Snuffelend en offerte-aanvragend in website-land kom je van alles tegen: “Ik krijg offertes van 2.000 en van 20.000." Wat is het verschil?

Kosten

De prijzen van websites variëren enorm. De kosten variëren van gratis doe-het-zelf tools tot honderdduizenden euro’s voor geavanceerde digitale bureaus. Voor de meeste bedrijven kunnen de prijzen van webontwerpers zo laag zijn als €1000 voor een freelancer of €100.000 voor een prachtige site van een groot webdesign bedrijf.

Over het algemeen heeft de prijs van een site betrekking op de totale tijd die nodig is om deze te maken. De kosten zijn gebaseerd op schattingen van de tijd die nodig is voor ontwerp, programmering en communicatie.

TOTAAL AANTAL UREN X UURTARIEF = PROJECTVERGOEDING

De inhoud (teksten en afbeeldingen) kost ook tijd, of dit nu door het webbedrijf, een freelanceteam of het bedrijf zelf wordt afgehandeld.

Dit zijn de belangrijkste kostenfactoren:

  • Projectmanagement en communicatie: zullen veel mensen feedback geven en goedkeuren? Wie gaat het project leiden?
  • Ontwerp: heeft het merk een huisstijl? Wordt er een standaard template gebruikt?
  • Programmering: zijn de functies van de site enigszins standaard? Of zijn ze meer op maat? Is de functionaliteit van de site complex?
  • Team: Zijn er veel bekwame specialisten bij betrokken? Wat is hun ervaringsniveau?
  • Inhoud: is het een grote site? Is er veel copywriting werk vereist? Herontworpen websites hebben vaak lagere inhoudskosten. Is er fotografie of videoproductie nodig?

Resultaten

De resultaten van deze inspanningen kunnen zelfs nog meer variëren. De ROI van de website kan letterlijk negatief zijn; als de site geen resultaten oplevert, zijn de kosten van de site in feite een verlies. De ROI van een website kan ook in de tientallen miljoenen dollars liggen, hetzij in directe inkomsten van e-commercesites, hetzij in de waarde van leads voor een leadgeneratiewebsite.

Veel factoren zijn van invloed als het gaat om het rendement van je investering. Hier zijn de vijf belangrijkste factoren voor de ROI van een website:

  1. De kosten voor het maken van de website. Zoals we al zeiden, kunnen de kosten enorm variëren. De euro's en uren die tijdens het ontwerp en de ontwikkeling zijn besteed, vormen de basis voor de ROI.
  2. De kosten voor het onderhoud van de website. Na de lancering zijn de constante uitgaven - zoals hosting - waarschijnlijk laag. Maar er is tijd die gemoeid is met contentmarketing (bloggen, e-mailmarketing, sociale media) en de potentiële advertentiekosten kunnen hoog zijn. ROI-tip: bouw een site die gemakkelijk kan worden bijgewerkt. Er mag nooit een ontwerper of programmeur voor nodig zijn om inhoud bij te werken.
  3. De bezoekers. Het aantal bezoekers is de bovenste regel voor het meten van succes. Als de site is ontworpen om zoekmachinevriendelijk te zijn, is de kans veel groter dat de site goed presteert in zoekmachines. Uiteindelijk is het de marketingactiviteit, niet het webontwerp, die de grootste impact heeft op het verkeer. ROI-tip: bouw een site die zoekmachinevriendelijk is om bezoekers te genereren.
  4. De conversieratio. Het percentage bezoekers dat actie onderneemt, een lead wordt of koopt via e-commerce, bepaalt de eindresultaten. Het ontwerp van de website heeft enorm veel invloed op de conversies. ROI-tip: ontwerp uw website voor uw gebruikers. Bouw bijvoorbeeld een site die mobielvriendelijk is met een responsief ontwerp. Bouw het specifiek om van bezoekers klanten te maken. Gebruik een aantrekkelijk ontwerp, probleemloze interacties en informatieve inhoud.
  5. De levensduur van de website. Hoewel autokopers vaak vooruitdenken over hoe lang ze de nieuwe auto mogen bezitten, doen websitekopers dat vaak niet. Maar dit heeft een enorme impact op het investeringsrendement. Als alles gelijk blijft, heeft een site die twee keer zo lang effectief is, twee keer zoveel ROI. Een geweldige site zal vijf jaar of langer resultaten opleveren. Een slechte site moet binnen twee jaar of minder opnieuw worden ontworpen.