Een goede huisstijl bepaalt het karakter van je bedrijf. Dat karakter van een bedrijf heb je niet zomaar bedacht, daar zit een strategie achter. Hoe ontwikkel je een unieke en goede huisstijl en zorg je er dus voor dat je bedrijf opvalt? In deze blog beantwoorden wij al je vragen!

Wat is een huisstijl?

Je huisstijl is een visuele uiting van je bedrijf, of te wel je merk. In welke branche je bedrijf zit maakt niet uit, ieder bedrijf heeft een visuele identiteit nodig. Een goede huisstijl past bij de kenmerken van je bedrijf en straalt precies uit wat je wil overbrengen met je verhaal. Je huisstijl is het visuele visitekaartje wat mensen van je onthouden, je merkidentiteit. Een kleur, logo of lettertype zegt veel over je merkidentiteit. Denk maar eens aan huisstijlen die jij altijd herkent als je die ziet. Die gele M bijvoorbeeld? 

Lettertypes en kleuren

Kleuren

Kleur is een belangrijke factor voor je huisstijl. Kleuren bepalen de uitstraling. Ga je voor warme kleuren of toch liever voor wat zakelijker en koud? Iedere kleur staat voor een bepaalde eigenschap. Zo gebruiken veel bedrijven de kleur blauw, deze kleur staat voorbetrouwbaarheid. De kleur geel staat voor optimisme, ook iets dat veel bedrijven graag willen uitstralen. Verdiep je dus eens in de betekenissen van kleuren, zo wordt je huisstijl nog persoonlijker. Kijk niet alleen naar welke kleur je mooi vindt, maar ook naar welke kleuren bij je bedrijf passen.

Kleuren zijn heel bepalend voor jouw ervaring bij een merk, of ze echt zorgen voor herkenbaarheid? Ja zeker! In een paar milliseconden creëer je al associaties en zoek je naar herkenningspunten. Welke merken zie jij allemaal?

Lettertypes

Samen met de kleur is de keuze voor het lettertype ook van groot belang voor de uitstraling van een goede huisstijl. Ben je een zakelijk of juist creatief bedrijf? Je lettertype moet aansluiten bij de kleuren en het karakter van je merk. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voorsierlijke, abstracte of zakelijke lettertypes. Er is ontzettend veel keuze, daarom kan het lastig zijn om een bepaald lettertype te vergelijken. Wij raden je aan om bijvoorbeeld je slogan in meerdere lettertypes onder elkaar te zetten, op deze manier heb je een beter vergelijkingsmateriaal en kun je makkelijker een keuze maken. Met een lettertype die aansluit op de kleuren en het karakter van je merk kom je steeds dichterbij een goede huisstijl.

Een goede huisstijl doorvoeren

Een goede huisstijl wordt vertaald naar huisstijldragers. Deze dragers zorgen ervoor dat de wereld je huisstijl leert kennen. Denk aan je website, visitekaartjes, presentaties, offertes en facturen, enveloppen, bedrijfskleding, nieuwsbrieven en nog veel meer. Bij al deze dragers kun je je huisstijl doorvoeren zodat mensen je gaan herkennen én dus onthouden. Met alleen het ontwerp van een huisstijl ben je er dus nog niet. Het doorvoeren van een huisstijl zorgt ervoor dat je pas indruk maakt en draagvlak creëert.

Een persoonlijk huisstijlhandboek

Om je huisstijl goed door te kunnen voeren is het van belang om een huisstijlhanboek te laten ontwikkelen. Dit handboek is een document waarin alle richtlijnen en regels voor het toepassen van je huisstijl staan vastgesteld.  In je huisstijlkunnen veel verschillende kleurwaarden en typografieën zitten, soms lijken die verschillen zo op elkaar dat het je bijna niet opvalt. Toch blijkt uitonderzoek dat verschillen in een huisstijl de herkenning van een merk niet verbeteren. Continue wisselen van kleuren, logo en typografieën werkt averechts voor de herkenning van je merk. Daarom is het belangrijk om die huisstijl regels vastte leggen in een huisstijlhandboek. In zo’n handboek staan naast je kleuren, logo en typografie ook stijlelementen, achtergrondinformatie en je huisstijldragers. Heb jij al wel eens nagedacht over een huisstijlhandboek?

Waarom is een goede huisstijl van belang?

Zonder unieke en goede huisstijl ben je als merk niet onderscheidend. Een goede huisstijl zorgt voor een bepaalde herkenbaarheid en dus ook vertrouwen in je merk. Een goede huisstijl geeft het karakter van je merk een gezicht. Een krachtige huisstijl vertelt een verhaal. Binnen no-time herken je het verhaal van een merk, waar zij voor gaan en waar zij voor staan. Een goede huisstijl zou in principe alles moeten zeggen.  

Een sterke strategie

Je huisstijl vertaalt je strategie. Voordat je dus een huisstijl kunt ontwikkelen heb je een heldere strategie nodig. Waar staat je merk voor? Wat wil je uitstralen? Wie is je doelgroep en wat is je doel? Een sterke strategie is de juiste basis voor een goede huisstijl. Het is dus van belang dat je start met een strategie voor je bedrijf. Mocht je daar niet uitkomen kun je altijd om hulp vragen bij een professional die je van begin tot eind helpt met het ontwikkelen van een sterke strategie, zo kun je uiteindelijk een huisstijl ontwikkelen.

Je verhaal in een logo

Als je hebt bepaalt welke kleuren en lettertypes bij je merk passen dan is het tijd om alles echt visueel te maken! Het is tijd voor een logo ontwerp. Misschien heb je daar weinig verstand van, maar dat is geen probleem. Er zijn genoeg grafisch vormgevers die je kunnen helpen bij het ontwerp van je persoonlijke logo. Samen met jou kijkt de vormgever naar de kleuren, lettertypes, kenmerken en het karakter van je merk. Een logo vertelt je verhaal. In een logo komt alles samen, een goede huisstijl is terug te zien in een uniek logo.

Schetsen, testen en herhalen

Een goede huisstijl heb je niet zomaar. Een huisstijl ontstaat door schetsen, testen en het herhalen van dat proces. Een goede huisstijl is pas goed als hij het ontwikkelingsproces een aantal keer is doorgaan. Het heeft te maken met dat ene gevoel waarbij je denkt: dit is mijn merk. Verwacht dus ook niet dat je huisstijl binnen no-time naar je zin is, het ontwikkelingsproces is juist belangrijk dus heb geduld. Een goede huisstijl vertelt dus het verhaal van je onderneming. Daarom is het van belang dat je de tijd neemt om een deze huisstijl te ontwikkelen. Mocht je er niet helemaal uit komen kun je altijd contact met ons opnemen!