Wij hebben dé 7 SEO tips voor 2020 voor je samengesteld, waarmee jij de vindbaarheid van je website een enorme boost geeft. Waar liggen jouw SEO kansen?

Doordat Google gedurende het jaar kleine aanpassingen in haar algoritmen aanbrengt blijft SEO constant in beweging. Maar wat werkt op het gebied van SEO in 2020, en wat werkt niet meer? Wij hebben dé 7 SEO tips voor 2020 voor je samengesteld, waarmee jij de vindbaarheid van je website een enorme boost geeft. Waar liggen jouw SEO kansen? Laat jouw website vrijblijvend analyseren door de SEO groeiscan aan te vragen.

1.    Maak teksten voor de bezoekers, niet voor zoekmachines

“Mijn content is al op orde”. Als de zoekresultaten al maanden (of langer) op zich laten wachten is dit hoogstwaarschijnlijk niet het geval. Waar jij jezelf constant aan moet blijven herinneren is dat je teksten schrijft voor bezoekers, niet voor zoekmachines!

De teksten moeten inspelen op de vragen van je webbezoekers en daarmee een meerwaarde vormen. Doe jij dit op de juiste manier, dan kan dit op de lange termijn een enorme boost geven aan je bedrijf, ongeacht de branche waarin jij je bevindt. Houd daarnaast altijd rekening met de volgende 3 factoren als je in het vervolg teksten gaat schrijven of optimaliseren:

Goede introductieformule

Begin altijd met een uitnodigende introducerende paragraaf. Dit is een kunst op zich, en zeker niet iets wat je moet onderschatten. Een model dat je hierbij kan helpen is de APP-formule.

Zorg dat je tekst uitnodigt om te lezen en controleer jezelf

Schrijf blogs die mensen willen lezen. Dit doe je door het plannen van je post, het afbakenen van je onderwerp, een titel te kiezen zowel pakkend als informatief is, gebruik plaatjes, leg complexe onderwerpen uit en lees het vooral nog een keer na. Zo voorkom je dat er onnodig zaken dubbel worden vermeld en weet je zeker dat de tekst goed loopt.

Ga voor featured snippets

Maak gebruik van featured snippets. Allereerst; Wat zijn featured snippets? Dit zijn de uitgelichte zoekresultaten bovenaan in Google, die op een samenvattende manier antwoord geven op de vragen die mensen stellen aan Google. Featured snippets zijn groter en vallen door hun positie direct op, vandaar dat ze ook een nieuwe SEO kans zijn. Maar hoe krijg je nou featured snippets? Dit doe je door:

  • Een kennisbank te starten, waarmee je aantoont een autoriteit te zijn binnen je niche
  • In je kennisbank een logische structuur te hanteren
  • Duidelijk de vraag terug te laten komen waar je antwoord op wil geven
  • Zo duidelijk en gedetailleerd mogelijk antwoord te geven op de vraag

2.    Zorg dat jouw website gebruiksvriendelijk is

“Heel logisch”, denk je dan, “maar hoe doe ik dat?” Hieronder volgen meerdere tips, die allen zowel de gebruiksvriendelijkheid alsook de beleving van je webbezoekers verbeteren.

Zorg voor een aantrekkelijke opmaak. Niemand wil een grote lap tekst lezen. Zorg voor sub-koppen en plaats voldoende spaties, waarmee de tekst wordt opgedeeld in kleinere stukken. Verder houden we natuurlijk van mooie plaatjes en informatieve video’s, wees daar dus vooral niet zuinig mee.

Zorg ervoor dat je webpagina’s snel laden. Een webpagina die traag laadt heeft ongetwijfeld tot gevolg dat een deel van je webbezoekers afhaakt. Hoe jij dit kunt voorkomen lees je hier.

Beveilig je website met een SSL certificaat. Met een verdubbeling van het aantal doelgerichte cyberaanvallen in 2018 is het voor 2020 belangrijker dan ooit om je website goed te beveiligen.

3.    Zorg dat je site ook mobile-friendly is

Met een stijgend aantal mobiele gebruikers is het cruciaal voor ondernemers om een website te hebben die gebruiksvriendelijk is op je telefoon. Vaak willen we even snel wat bestellen of de informatie vinden die we zoeken. Je speelt hierop in door de pagespeed van je mobiele site te verbeteren, een website te creëren waar men zich gemakkelijk op zijn of haar telefoon op kan navigeren.

4.    Voice search in 2020

Een aanvulling op het maken van webteksten voor de bezoeker; de opkomst van voice search. Voice Search zijn gesproken zoekopdrachten. Mensen zijn hierbij vaak geneigd om langere zinnen te formuleren. Pas dus jouw content aan op de vragen die jouw bezoekers mogelijk kan stellen.

De Voice search marketing trend komt overwaaien vanuit Amerika. Smartspeakers zoals de Amazon Alexa, Google Home en Apple HomePod hebben daar namelijk in de afgelopen jaren flink aan terrein gewonnen. De lancering van de Nederlandssprekende Google Home speaker (eind oktober 2018) is dan ook nog maar het begin.

Eens te meer een reden om de vragen die een consument heeft te beantwoorden, zowel in tekst als in spraak. De ervaring leert namelijk dat gebruikers van een smartspeaker veelal in vragende vorm communiceren met de speakers. Het aantal online publicaties die voice omarmen en audio-content op deze apparaten publiceren zal in de toekomst dan ook flink toenemen.

5. Hengel je doelgroep binnen met trending onderwerpen

Dit werkt het beste door je te focussen op je niche en hierover te schrijven. Voor het vinden van je niche hoef je overigens geen raketgeleerde te zijn. Dit is namelijk hetgeen waarin jij gespecialiseerd bent en waar jij natuurlijk alles van afweet. Wat nu nog resteert is schrijven over trendy onderwerpen binnen dit gebied. “Hoe vind ik waar mijn doelgroep naar zoekt?” denk je dan. Ook dit gaat tegenwoordig makkelijker dan je waarschijnlijk zult denken. Voordat we hier dieper op ingaan is het belangrijk om je te realiseren dat de content die je schrijft 2 doelen kan hebben:

  • Het aantal bezoekers op je webpagina’s te laten stijgen
  • Zorgen voor een hogere omzet

Hou dit altijd in je achterhoofd tijdens kiezen van je volgende onderwerp. Terugkomend op het vinden van trendy onderwerpen. Dit wordt ons allen aanzienlijk gemakkelijker gemaakt door online tools en websites als:

SEMrush:

Waarmee je zoekwoorden kunt zoeken en analyseren, concurrenten kunt analyseren, websites kunt controleren en natuurlijk nog veel meer.

Quora:

Quora is een platform waar miljoenen mensen vragen stellen en hier antwoord op krijgen. Door simpelweg de onderwerpen te volgen die voor jou relevant zijn kom je gemakkelijk en snel op nieuwe ideeën. Hier kun je dan een blog over schrijven, een informatieve video over maken etc.

6. Begrijp het belang van visuals en doe hier je voordeel mee

Wat we bedoelen met visuals? Foto’s, video’s, infographics, meme’s, presentaties en screenshots. Tekst zal altijd een belangrijke rol spelen in je online marketing, maar om jezelf te onderscheiden zal je toch écht gebruik moeten maken van visuals.

Hiermee ben je namelijk beter in staat je online groei en de betrokkenheid van je doelgroep te stimuleren. De populariteit van visuals is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Dit is een trends die zich in de toekomst zal voortzetten. Doe hier dus je voordeel mee en zorg voor prachtige plaatjes, video’s waar mensen echt wat aan hebben, meme’s die een glimlach tevoorschijn toveren etc.

7. Vergeet ook in 2020 de ‘basics’ niet

We blijven het zeggen: Zorg voor jouw basics voordat je wilt gaan voor de top. Met de ‘basics’ bedoelen we dat je content moet voldoen aan de ‘traditionele SEO-eisen’. Dit zijn een aantal stelregels die de afgelopen jaren onveranderd zijn gebleven, maar eigenlijk niets aan belang hebben ingeleverd. Zorg er dus altijd voor dat:

  • Je titel een goede H1 kop bevat, inclusief je belangrijkste keyword
  • Je webpagina een opvallende URL heeft
  • Je inkomende links goede anchorteksten bevatten
  • De ALT-tags van je afbeeldingen keywords bevatten waarop je wil ranken
  • Je teksten zowel interne links als externe links bevatten > Knapste man van Groningen
  • Je title het belangrijkste zoekwoord bevat
  • Je description zo verleidelijk is, dat mensen er wel op moeten klikken