De complete gids naar perfecte website content

Geschreven door Jelle

In 4 stappen ijzersterke website teksten

Hoe fantastisch je website er straks ook uitziet, hoe goed je product ook is: de kwaliteit van je content bepaalt grotendeels je succes. Geef je content te weinig aandacht, dan zit je al snel met de gebakken peren.

Vandaag gaan we daarom aan de slag met het Website Content Framework. Je leert slimme technieken om betere teksten te schrijven en krijg je verschillende voorbeelden te zien van goede en minder goede teksten.

1. Bepaal je doelgroep

Voor een succesvolle website, is het van groot belang om je doelgroep te identificeren. Hoewel een website mooi en een goed verhaal kan vertellen, kan het falen als het niet aansluit bij de behoeften van de doelgroep. Probeer dus eerst je doelgroep in kaart te brengen. Dat helpt je om te denken vanuit de eindgebruiker en niet enkel vanuit jezelf. Deze behoeften beïnvloeden zowel de structuur van de website als de manier waarop de content wordt gecreëerd.

2. Plaats je doelgroep in de klantreis

Binnen je doelgroep zijn er nog verschillen die je onderverdeelt in de customer journey. Dit is de klantreis die een klant doormaakt van eerste contact tot een uiteindelijke conversie. Je spreekt over conversie wanneer het einddoel van je website is bereikt, bijvoorbeeld het verkopen van een product of dienst. Niet iedere websitebezoeker is direct klaar voor een conversie. Sommigen zijn enkel op zoek naar achtergrondinformatie, anderen overwegen de oplossingen die beschikbaar zijn.

Uiteindelijk spreken we over drie fases:

  • Bewustwording: De bezoeker voelt het bestaan van een probleem of behoefte. Zijn doel is om informatie te winnen. Voor deze fase is het belangrijk om achtergrondinformatie te geven en voorbeelden van problemen en behoeftes te bespreken.
  • Overweging: De bezoeker weet wat zijn probleem of behoefte is en zoekt naar oplossingen om hiermee om te gaan. Uiteraard moet je voor deze fase oplossingen schetsen in je content.
  • Beslissing: De bezoeker is bekend met de oplossingen en is klaar voor conversie. Hierbij is het taak om jouw aanbod op de beste manier te presenteren, zodat de bezoeker met jou in zee gaat.

Niet iedereen heeft direct interesse in jouw aanbod. Richt je dus niet alleen op de beslissing-fase. Probeer dus ook in te spelen op de vragen, behoeftes en problemen van je doelgroep. Wanneer de customer journey bij jou begint, is de kans groter dat die daar ook eindigt.

3. Aan de slag met je content

Met de voorbereidende stappen afgerond, is het nu tijd om content te creëren. Bepaal welke content belangrijk of juist minder belangrijk is. Dit helpt in veel gevallen om overbodige informatie en grote lappen tekst te verwijderen en de kern van het verhaal naar voren te brengen. Identificeer thema’s die van waarde zijn voor de bezoeker. Markeer deze en maak onderscheid tussen essentiële, ondersteunende en bijkomstige informatie.

Gebruik de HappyDigital Website Blauwdruk

Weet je niet waar je moet beginnen? Gelukkig hoef je ook hierbij het wiel niet opnieuw uit te vinden, wij hebben namelijk een complete website opzet voor je klaarstaan. In het Figma bestand staan 10 compleet uitgewerkte blauwdrukken van pagina’s. De blauwdrukken kun je gebruiken als handvat voor je eigen website of voor het bouwen van een nieuwe website.