Verspil geen tijd meer online! Zoals veel andere ondernemers ben je waarschijnlijk overweldigd door alle mogelijkheden om online zaken te doen. Deze tips geven je een zetje in de goede richting.

Het internet is een razendsnel veranderende tool om:

  • leads te verzamelen
  • klanten aan te trekken
  • een bedrijf te laten groeien
  • personeel te vinden
  • geweldige klantenservice te bieden
  • gemeenschappen op te bouwen

Dat is nogal wat. Veel ondernemers blijken dit dan ook lastig te vinden. In dit e-book geef ik je daarom vijf werkende tips die jij de komende week al direct kunt gebruiken om de naald in de goede richting te bewegen.

1 – Word specifiek

Word specifiek met behulp van SMART-doelen. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Actiegericht, Realistisch en Tijdgebonden. SMART-doelen helpen bedrijven en personen al decennia om de productiviteit te verhogen en bovenal om gefocust te blijven.

Omdat internet ons goed in staat stelt om wat we doen te meten en te volgen, werken SMART-doelen enorm in ons voordeel. In dit hoofdstuk concentreren we ons op het specifiek maken van onze doelen, vaak het moeilijkste deel van het proces.

Stel jezelf de volgende vraag. Als je vandaag 10 nieuwe klanten kan hebben, die allemaal een perfecte kloon van een al bestaande klant zouden zijn, wie is dan die bestaande, ideale klant?

De beste manier om daar achter te komen, is door te bepalen:

  • wie het meest winstgevend is
  • wie je het minste verdriet geeft
  • wie een plezier is om mee samen te werken
  • wie je doorverwijst naar potentiële klanten
  • wie op tijd betaalt

Kortom, waarvan je er oprecht meer zou willen hebben.

Zodra je deze klant helder voor ogen hebt, vraag je dan af in welke branche deze klant werkt. Maar ook de grootte van het bedrijf, omzet, het type producten en diensten die het bedrijf aanbiedt, de hoeveelheid personeel, hun zakelijke ambities en welke toegevoegde waarde jij deze klant biedt.

Ga nu naar je eigen website. Lees alle pagina's en bekijk alle afbeeldingen. Werk je een weg door de site, alsof jij jouw allerbelangrijkste klant bent. Stel jezelf voor dat deze website speciaal voor jou gebouwd is.

Stel jezelf dan de volgende vragen:

1) Spreekt de taal op de website me aan?

2) Vind ik de afbeeldingen aantrekkelijk?

3) Is de informatie relevant en interessant?

Jouw website moet voor jouw nummer-één-klant worden gebouwd en voor niemand anders. In de praktijk is dat vaak lastig te realiseren, omdat we bang zijn om mogelijke andere klanten te verliezen. Terug naar die belangrijkste klant. Want als je weet wie dat is, is het dan niet logisch om je te concentreren op het aantrekken van nog meer van dat soort klanten?

Actiepunt: Maak een lijst van alle aan te brengen wijzigingen in de tekst en afbeeldingen op jouw website, zodat deze aantrekkelijker wordt voor jouw nummer-één-klant.

2 – Zorg voor actie

De meeste websites bereiken geen meetbaar doel, simpelweg omdat ze de bezoeker niet vragen om actie te ondernemen. Is het doel van jouw website om potentiële klanten aan te moedigen om de telefoon te pakken of een e-mail te sturen met een vraag? Dan moet je ze ook expliciet vragen om actie te ondernemen.

Een voorbeeld. Heb je in een kledingzaak wel eens de vraag gehad om lid te worden van hun VIP-club, om zo korting te krijgen? Sommigen van ons doen enthousiast mee, de meesten toch niet. Wanneer liep je een kledingzaak in met de vraag of je lid kon worden van hun VIP-club? Waarschijnlijk nooit.

Het punt hierbij is: als je het niet vraagt, dan krijg je het ook niet.

Bekijk onze website happydigital.nl. Daar zie je onderaan de pagina een knop die de bezoeker aanmoedigt om actie te ondernemen. Dit noem je een Call To Action (CTA). Het doel is om de bezoeker een actie op de website uit te laten voeren.

Actiepunt: Bepaal de actie die jij jouw website bezoekers wil laten uitvoeren en zorg ervoor dat de CTA duidelijk op elke pagina van je website terugkomt.

3 – Word gevonden

Het is geen geheim dat miljoenen mensen Google elke dag gebruiken om naar informatie en antwoorden op vragen te zoeken. Maar er zijn geen superkrachten nodig om jouw website door Google gevonden te krijgen.

Verover allereerst een plek in de Google-index. Net als een schrijver die een informatiekaart in een bibliotheekindex plaatst, om op zijn genre gevonden te worden.

Typ het volgende in de Google-zoekmachine om te zien of jouw website in de Google-index staat: site: jouwdomeinnaam.nl

Staat jouw website niet in de Google-index, open dan een account met Google Webmaster-tools om jouw website bij Google in te dienen. Bekijk ook deze geweldige video waarin Jen Lee van Google uitlegt hoe het werkt.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=uNZJMZ0hi1Y#t=13

Actiepunt: Zorg ervoor dat je in de Google-index staat, zodat je goed gevonden kan worden. Of vraag je webontwikkelaar om jouw website bij Google in te dienen.

4 - Word gedeeld

Dit onderdeel vereist wat werk. Je hebt misschien al wel duizend keer gehoord dat de sleutel om op social media gedeeld te worden, het creëren van boeiende inhoud is. We leggen het je uit in begrijpelijke termen uit de ‘echte’ wereld.

Heb jij wel eens iemand geciteerd uit een interessant gesprek dat je eerder had? Of heb je, bijvoorbeeld op een feestje, wel eens iemand iets horen vertellen wat jij eerder die avond vertelde? Juist, mensen delen waardevolle informatie met andere mensen.

Hetzelfde principe is van toepassing op gedeeld worden op social media. Creëer dus een andere inhoud als niemand jouw inhoud op social media deelt.

Belangrijk: vraag je af welke door jou gecreëerde inhoud jouw nummer-één-klant met een collega zou willen delen. Denk bijvoorbeeld aan een blogpost, een gratis rapport, een video-interview, een podcast of een gratis e-book. De sleutel: zo nuttig mogelijke inhoud voor je nummer-één-klant creëren die ook weer gemakkelijk te delen is.

Actiepunt: Maak een stuk inhoud en deel het met jouw nummer-één-klant via LinkedIn, Twitter of Facebook.

5 - Houd je voortgang bij

De enige manier om jouw online activiteiten in de loop van de tijd te verbeteren, is te meten wat je doet. Gelukkig biedt Google ons een geweldige gratis tool die bijhoudt hoe bezoekers zich op websites gedragen. Het installeren van Google Analytics op elke pagina van je website gaat je daar enorm bij helpen. Ook is het effectief en dus raadzaam om de Google Analytics-rapporten één keer per week te lezen, om zo te begrijpen hoe jouw publiek op de inhoud van je website reageert.

In deze gratis video zie je hoe je gemakkelijk met Google Analytics aan de slag gaat:

https://youtu.be/lZf3YYkIg8w

Actiepunt: Installeer Google Analytics op jouw website, zodat je elke week waardevolle informatie uit de rapporten kunt halen.

Internet biedt ondernemers enorme kansen om contact te maken met nieuwe klanten en om bestaande klanten veel beter van dienst te kunnen zijn. Je vindt er ook eindeloos veel informatie, witte ruis en afleiding.

Daarom is het doel van deze blog om alle ‘rommel’ in jouw voordeel te ordenen en je een paar handige stappen te geven, die een echt verschil maken in hoe je jouw website voor jouw bedrijf presteert.