De ultieme webdesign cursus

In deze driedelige gratis cursus leer je de strategie om van je website bezoeker een klant te maken en leer je een website van hoge kwaliteit te ontwerpen en te bouwen binnen 7 dagen. Maak moeiteloos een winstgevende website.
Dit leer je:

Zelfs als je een beginner bent op het gebied van webdesign, leer je hoe je een uitstekende website ontwerpt en bouwt in slechts 7 dagen.

Je leert de basis van grafisch ontwerp; lay-out, typografie, visuele hiërarchie, design 'hacking' en meer.

Leer hoe je een hoge kwaliteit website maakt voor je eigen bedrijf, voor je hobby, of om te verkopen aan andere bedrijven.

Volg een bewezen en slimme website strategie om een constante stroom aan ideale klanten aan te trekken.

Voor wie is deze cursus bedoeld:

  • Deze training is voor iedereen die zijn eigen website wil maken en aanpassen in Webflow.
  • Deze training is voor beginners, die nog geen (of weinig) kennis hebben van Webflow.
  • Kennis of ervaring met webdesign is niet vereist

Zie je kansen voor een samenwerking?

Ben je bezig met je eigen website, maar wil je liever de technische en creatieve kant uitbesteden? Laat ons je helpen bij de creatie van een website of funnel in een handomdraai, zodat jij je lekker kunt focussen op wat echt belangrijk is. Of zie je kansen als websitebouwer en wil je samenwerken?

Plan gerust een gesprek in.

Strategie

Bepaal het primaire doel van je website. Een succesvolle website is er namelijk één met focus. In deze blog nemen we je mee in waarom, hoe en welke verschillende doelen je voor jouw website kunt stellen.

Strategie

Bij het maken van een website kan het een gevaar zijn dat je je direct wil storten op de ‘leukere’ aspecten zoals het ontwerp van de website, de bouw van de homepagina of het zoeken naar creatieve inspiratie. Het is echter belangrijk om te onthouden dat deze elementen weliswaar belangrijk zijn, maar niet de primaire focus mogen vormen.

Het vaststellen van duidelijke primaire en secundaire doelen moet jouw topprioriteit zijn. Zonder een duidelijk gevoel van wat je hoopt te bereiken met jouw website, is het net als reizen zonder een bestemming voor ogen. Je komt misschien wel ergens, maar waarschijnlijk niet op de plek waar je heen wilde.

Met de ‘Strategische Website Blauwdruk’ breng je deze focus aan door onderscheid te maken tussen primaire en secundaire doelen. Het primaire doel ligt vaak in lijn met de organisatiedoelen. Op deze manier kun je prioriteit geven aan bepaalde onderdelen op je website en weet je ook welke informatie je waar moet plaatsen.

De oude strategie

Waar het bij de meeste ondernemers fout gaat is dat ze een nieuwe koude markt direct hun hoofdproduct willen verkopen. Ze sturen verkeer direct naar een verkooppagina (of nog erger naar de homepagina). Of ze sturen mensen via hun socials koud een bericht met hun aanbod. Biddend en hopend op een verkoop of een aanvraag.

Wat we veel zien is dat ondernemers online nog erg vanuit de eigen producten en diensten redeneren en te snel met de deur in huis vallen. Dit is mijn aanbod dus kies maar. Soms kan dit werken maar vaak zorgt dit voor weerstand en afstand.

Dit werkt niet omdat..

Mensen vragen hebben.

Potentiële kopers zitten met vragen en bezwaren. Ze twijfelen om te kopen. Als je die vragen niet beantwoord op je website, dan klikken ze weg en kopen ze niet...

Dit kost je bakken met geld

Een slechte website strategie kost je veel tijd en geld. Gemiddeld wordt slechts 2% van de aankopen gedaan bij het eerste contactmoment op de website.

Dus, als je nog steeds de 'oude manier' hanteert, stel jezelf dan de volgende vraag:

Wat moet er gebeuren voordat iemand bij mij overgaat tot aankoop?

We gaan nu 5 cruciale bouwstenen met je delen die samen samen een onweerstaanbare website vormen. Met de bouwstenen gaan we nog iets dieper in op het gehele verkoopproces.


De 5 bouwstenen van vertrouwen
  1. Aandacht
  2. Waarde
  3. Bewijs
  4. Verlangen
  5. Gunfactor

De 5 bouwstenen zijn nauw met elkaar verbonden en zijn soms overlappend met elkaar. Toch zijn ze zorgvuldig uitgedacht en vervullen ze ieder een taak om je website zo goed mogelijk te kunnen laten communiceren met je gebruiker. Dit met als uiteindelijke doel om een actie te ondernemen op je website.

1 strategie om van bezoekers klanten te maken

Hoe pas ik je het principe van de 5 bouwstenen toe op jouw website?

Een veelvoorkomende aanpak die we online zien, is het aanbieden van gratis weggevers, zoals e-books.

Op zichzelf is hier niets mis mee, maar in de meeste gevallen leidt dit niet tot meer klanten. Steeds meer mensen raken 'gratis weggever-moe'. Dit komt doordat het steeds vaker wordt gebruikt om mensen alleen over de streep te trekken zonder ze echt verder te helpen.

Wat wij doen is het volgende.

In onze ogen zijn er 2 producten die je moet ontwikkelen en vervolgens 2 dingen waar je je op moet focussen.

De 2 producten die je moet ontwikkelen:

  1. Gratis weggever
  2. Introductieproduct

De nummer #1 reden waarom de meeste bedrijven falen: Het aanbod.

Wij geloven dat dit de belangrijkste factor is tussen een succesvol en een falend bedrijf. Het merendeel van je leads en klanten erkent niet volledig de waarde van wat je aanbiedt. Niet omdat ze je niet leuk vinden of je niet waarderen, maar eenvoudigweg omdat ze de waarde niet zien.

Dit is waarom je niet elke mogelijke deal binnenhaalt, waarom je niet het tarief vraagt dat je eigenlijk waard bent, en waarom je je niet onderscheidt van je concurrenten.

Maar hoe creëer je nu een onweerstaanbaar aanbod dat je doelgroep echt niet kan weerstaan? "Ik ga hem een aanbod doen dat hij niet kan weigeren." Deze bekende zin komt uit de film The Godfather.

Voor degenen die niet bekend zijn met de film: als de Godfather wil dat iemand iets voor hem doet, doet hij een aanbod dat niet af te wijzen is. En jij moet dat ook kunnen, toch? Maar hoe?

Zo kom je tot een onweerstaanbaar aanbod:

  • Vraag jezelf af welk resultaat jouw klanten moeten bereiken als ze jouw systeem volgen.
  • Wat heeft mijn klant nodig of wat moet mijn klant doen om dit te bereiken?
  • In welke volgorde zet ik mijn stappen? Heb je geen bepaalde volgorde, denk aan de manier waarop je je systeem wil opleveren.
  • Geef je plan/model een naam.Voeg het samen en kom in een paar zinnen tot de kern van je aanbod.
  • Bedenk een ijzersterke garantie op je aanbod.

Met deze drie basis pagina's zet je het fundament voor een succesvolle website

Hopelijk heeft de strategie je al wat inzichten gegeven. Weinig ondernemers zijn hier op deze manier mee bezig, dus winst boeken is al snel binnen handbereik!

Nu is het tijd om de geleerde theorie in de praktijk te brengen!

Met deze drie basispagina's zet je het fundament voor een succesvolle website:

  1. Homepagina/Landingspagina: Een goede homepage fungeert als het centrale punt in de website waar bezoekers gemakkelijk hun weg kunnen vinden. Het moet de bezoeker direct duidelijk maken waar hij is en wat hij er kan doen.
  2. Gratis Weggever Pagina: Hier bied je een formulier aan waar bezoekers zich kunnen aanmelden voor een gratis weggever, zoals een e-book, webinar, cursus, video of cheat sheet.
  3. Introductieaanbod Pagina/Landingspagina: Na aanmelding voor de weggever kom je op de bedankpagina terecht. Hier krijg je de kans om je product of dienst te verkopen. Een verkooppagina omvat verschillende onderdelen, zoals een beschrijving van het probleem, de oplossing, reviews van klanten, een koopknop en veelgestelde vragen.

Content

Met het Website Content Framework leer je slimme technieken om betere teksten te schrijven en krijg je verschillende voorbeelden te zien van goede en minder goede teksten.

Ontwerp

Zonder unieke en goede huisstijl ben je als merk niet onderscheidend. In een paar klikken stel je je website stijlgids samen door middel van ons template (20+ pagina's)

Zo pas je in 4 stappen jouw huisstijl toe op je website

Waarom is een goede huisstijl van belang?
Zonder unieke en goede huisstijl ben je als merk niet onderscheidend. Een goede huisstijl zorgt voor een bepaalde herkenbaarheid en dus ook vertrouwen in je merk. Een goede huisstijl geeft het karakter van je merk een gezicht. Een krachtige huisstijl vertelt een verhaal. Binnen no-time herken je het verhaal van een merk, waar zij voor gaan en waar zij voor staan. Een goede huisstijl zou in principe alles moeten zeggen.  

Je huisstijl vertaalt je strategie. Voordat je dus een huisstijl kunt ontwikkelen heb je een heldere strategie nodig. Waar staat je merk voor? Wat wil je uitstralen? Wie is je doelgroep en wat is je doel? Een sterke strategie is de juiste basis voor een goede huisstijl. Het is dus van belang dat je start met een strategie voor je bedrijf. Mocht je daar niet uitkomen kun je altijd om hulp vragen bij een professional die je van begin tot eind helpt met het ontwikkelen van een sterke strategie, zo kun je uiteindelijk een huisstijl ontwikkelen.

1. Kleuren
Kleur is een belangrijke factor voor je huisstijl. Kleuren bepalen de uitstraling. Ga je voor warme kleuren of toch liever voor wat zakelijker en koud? Iedere kleur staat voor een bepaalde eigenschap. Zo gebruiken veel bedrijven de kleur blauw, deze kleur staat voorbetrouwbaarheid. De kleur geel staat voor optimisme, ook iets dat veel bedrijven graag willen uitstralen. Verdiep je dus eens in de betekenissen van kleuren, zo wordt je huisstijl nog persoonlijker. Kijk niet alleen naar welke kleur je mooi vindt, maar ook naar welke kleuren bij je bedrijf passen.

2. Lettertypes

Samen met de kleur is de keuze voor het lettertype ook van groot belang voor de uitstraling van een goede huisstijl. Ben je een zakelijk of juist creatief bedrijf? Je lettertype moet aansluiten bij de kleuren en het karakter van je merk. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voorsierlijke, abstracte of zakelijke lettertypes. Er is ontzettend veel keuze, daarom kan het lastig zijn om een bepaald lettertype te vergelijken. Wij raden je aan om bijvoorbeeld je slogan in meerdere lettertypes onder elkaar te zetten, op deze manier heb je een beter vergelijkingsmateriaal en kun je makkelijker een keuze maken. Met een lettertype die aansluit op de kleuren en het karakter van je merk kom je steeds dichterbij een goede huisstijl.

3. Visuals

De visuals en beelden die je gebruikt zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de sfeer en uitstraling. Ook hier weer belangrijk: Houd het consistent. Gebruik afbeeldingen of foto’s altijd op dezelfde manier. De volgende visuals en tools kunnen je gaan helpen een authentieke website te creëren: Unsplash (gratis en betaalde fotografie) Pixabay (gratis foto's, illustraties en video's) Pexels (gratis foto's, illustraties en video's) Adobe Stock (betaalde foto's, illustraties, video's, mockups) Flaticon (gratis en betaalde iconen sets) humaaans.com (gratis illustraties).

4. Bewaak je online identiteit met een stijlgids (+template)

Als je net begint met het maken van jouw huisstijl en brainstormt voor je design ideeën, is het enorm belangrijk om deze ideeën op te schrijven. Vaak huur je iemand in die jouw website maakt. Voor een webdesigner is het gemakkelijk om te weten wat hij op welke manier moet gebruiken.

5. Wat staat er in een website styleguide?

  • Logogebruik: In de stijlgids wordt precies vastgelegd hoe het logo gebruikt moet worden.
  • Lettertypen: Het gaat hierbij om titels, koppen, subkoppen en tekst.
  • Links & knoppen: Hoe reageert een link of button wanneer je eroverheen gaat met je cursor?
  • Menu: Ook het menu kent vaak verschillende statussen. Denk aan uitklapmenu’s, ingelogde varianten en zogenaamde ‘sticky’ menu’s: de versie van een menu als je een stukje gescrollt hebt.
  • Iconen: Wanneer er een iconenset gebruikt wordt op de website, kan deze opgenomen worden in de styleguide.
  • Formulieren: Met de styleguide wordt voor elk formulierveld een stijl vastgelegd. Bij een nieuw formulier hoeft er dan alleen bepaald te worden wat er in het formulier moet komen en welke typen velden daarbij horen. Scheelt een hoop werk!

Ook hier hebben we (uiteraard) een handige gratis download aan gewijd. Bekijk hem hier.

Ontwikkeling

Aan de hand van praktische ‘to the point’ trainingsvideo’s weet jij exact wat te doen om je website op te bouwen aan de hand van ons template.

Klik hier om het Figma Template te dupliceren

Klik hier om het Webflow Template te dupliceren

Introductie

Je hoeft tegenwoordig geen webdesigner of -bouwer meer te zijn om een website op te zetten. Maar, het is niet eenvoudig een succesvolle website op te zetten zonder de juiste handvatten.

In deze stap voor stap handleiding leren we je je website te maken zonder programmeerkennis met behulp van Webflow. We beginnen met een korte introductie, voordat we verder gaan met de stappen.

Wat is Webflow?

Webflow is een websitebouwplatform dat gebruikers in staat stelt om volledig functionele, aangepaste websites te creëren zonder te hoeven coderen. Het biedt ook de mogelijkheid om complexe interactiviteit, animaties en micro-interacties toe te voegen zonder dat er code geschreven hoeft te worden.

Een van de redenen waarom Webflow een opkomende website bouwer is, is omdat het de creatieve controle biedt die vaak ontbreekt bij andere websitebouwers. Met Webflow kunnen gebruikers hun ontwerpen volledig aanpassen zonder beperkt te worden door sjablonen. Bovendien biedt het responsieve ontwerptools, wat betekent dat websites er goed uitzien en functioneren op alle apparaten. Het biedt ook een krachtige CMS (content management systeem) dat naadloos integreert met de websitebuilder.

Meer over Webflow: Wat is Webflow: alles wat je moet weten

Voor wie is onze gids bedoeld? 

Dit is absoluut niet bedoeld als vervanging voor de Webflow University. We zouden hier niet zijn zonder de meest geweldige cursussen en gidsen van Webflow.

Ons template en gids is gemaakt voor:

  • Ons interne team: Terwijl we groeien zorgen we er op deze manier voor dat iedereen van ons team de op dezelfde pagina zit en begrijpt hoe we websites opbouwen.
  • HappyDigital-klanten: We willen een enkele plek hebben waar onze klanten kunnen komen en ontdekken hoe hun website werkt en hoe ze deze kunnen bijwerken.
  • Beginner Webflowers: Dit zal een geweldig startpunt zijn om je eerste workflow te ontwikkelen bij het bouwen in Webflow als je net begint.
  • Webflow-agency's en experts: We weten dat als je op expertniveau zit, je al een eigen workflow hebt. Maar dit kan een geweldige manier zijn om te zien of er trucs zijn die je in je eigen workflow kunt implementeren en deze nog verder kunt optimaliseren.

Laten we erin duiken!

Lancering

Om je te helpen bij je succesvolle website lancering hebben we een checklist samengesteld die 25+ punten behandeld.

Onderhoud

Ontvang een uitgebreide website onderhoud checklist om ervoor te zorgen dat je altijd een hoog presterende, veilige en winstgevende online aanwezigheid hebt.

Persoonlijke begeleiding (2 uur)

Om zeker te zijn dat je op de goed weg zit kijken we persoonlijk met je mee. Je kunt elke week al jouw vragen stellen.