Djaya de Vries
Linkedin

Hoe bedenk je een goede domeinnaam? 10 essentiële tips!

Een domeinnaam kiezen is moeilijk en enorm belangrijk. Het is immers hoe je bedrijf gevonden, gedeeld en onthouden wordt op het internet. Maar waar moet je aan denken als je gaat brainstormen? En wat doe je als je favoriete domeinnaam bezet is?

lEESTIJD:
5 Minuten
11 April 2019

1. Kies voor een .nl of .com extensie

De juiste extensie kiezen is bijna net zo belangrijk als de domeinsnaam zelf. Het beïnvloedt hoe bezoekers je website ervaren en heeft dus invloed op het imago van jouw bedrijf.

Uit onderzoek van SIDN (2015) is gebleken dat in Nederland maar liefst 93 procent van alle ondernemers kiest voor een .nl of .com domein extensie. Deze domeinnamen worden namelijk als betrouwbaar en veilig beschouwd, aldus het onderzoek. Het is dus raadzaam om hier niet van af te wijken.

De keuze tussen een .nl of .com extensie hangt voornamelijk af van de karakteristieken van jouw bedrijf. Voor MKB’ers gericht op de Nederlandse markt is een .nl extensie vaak de beste optie. Terwijl bij grotere multinationals, internationale blogs of webshops een .com extensie beter past.

2. Korter is meestal beter

Voor domeinnamen geldt: less is more. Kortere namen zijn niet alleen makkelijker te onthouden en te schrijven dan langere namen, maar komen ook betrouwbaarder over. Een goede guideline is om niet meer dan drie woorden te gebruiken in je domeinnaam.

Pro tip: Probeer een goede domeinnaam niet op een creatieve manier in te korten: summerlovers.nl is nog altijd een betere domeinnaam dan summrlovrs.nl.

3. Vermijd getallen en streepjes in je domeinnaam

Het is over het algemeen een slecht idee om koppeltekens en cijfers in een domeinnaam te verwerken. Het is verwarrend, en komt onprofessioneel over.

Stel je bijvoorbeeld eens voor om constant uit te leggen dat www.fit4you2.nl een “4” bevat in plaats van de letters “for” en het getal 2 in plaats van de letters “too”. Geen fijne klus als je het mij vraagt!

Maar het koppelteken is niet veel beter. Mensen vergeten vaak waar ze een koppelteken moet plaatsen of vergeten dit überhaupt en belandden zo zonder enig besef op de website van de concurrentie. Dit wil je natuurlijk koste wat kost vermijden.

4. Brandable over generiek

Een merk (brand) opbouwen is veruit de beste strategie om zowel op de korte, als lange termijn succesvol te blijven ondernemen. Een domeinnaam kan hier een cruciale factor in spelen; het is immers hoe je bedrijf online gevonden, gedeeld en onthouden wordt.

Domeinnamen die in staat zijn om je website (en hiermee je bedrijf) als merk te positioneren zijn dus in de meeste gevallen de beste optie.

Het verschil tussen een ‘’brandable’’ naam en een "generieke’’ naam

Een ‘’brandable’’ naam is uniek, herkenbaar en hoeft geen specifieke betekenis te hebben. Goede voorbeelden hiervan zijn TUI, Corendon & Sunweb. Kort, catchy en goed te onderscheiden van elkaar.

Een ‘’generieke’’ naam is daarentegen veel gebruikelijker en bevat vaak één of meer keywords. Voorbeelden van generieke namen zijn MijnVakantiedeals.nl, Vakantiedealz & Bestevankantieaanbiedingen.nl.

Je ziet waarschijnlijk al dat onderscheid maken tussen generieke namen een stuk lastiger is dan tussen “brandable” namen.

Een aantal tips om tot een merkbare naam te komen:

  • Probeer je eigen woord te bedenken. Ga voor kort, catchy en herkenbaar. (Bambuu, Uber, Twitter)
  • Combineer twee woorden. (Webflow, Sunweb, Happydigital)
  • Verbaster een woord. (Codeable, Spotify, Lotterio)
  • Denk Internationaal. Vaak klinken dingen gewoon veel beter in het Engels, Frans of Spaans.

Handig: gebruik Thesaurus om synoniemen of interessante woorden te vinden die je kan gebruiken bij het vormen van een domeinnaam.

Pro tip: Maak het niet te gek. Een creatieve domeinnaam kan bijdragen aan het succes van je website, maar probeer je niet te erg te laten meeslepen. www.badooleio.nl is misschien niet de beste optie!

5. Gebruik zoekwoorden (keywords)

Keywords (zoekwoorden) in een domeinnaam kunnen je website helpen om een hogere ranking in Google te behalen voor specifieke zoekopdrachten. Stel je bent de eigenaar van een sushi restaurant in Breda, en je weet dat er maandelijks duizenden mensen googlen op “Sushi Breda” of “Sushi restaurant Breda”. Het zou dan slim kunnen zijn om de domeinnaam “SushiRestaurantBreda.nl” aan het te schaffen. Hierdoor heb je een grotere kans bovenaan de zoekresultaten te eindigen.

Het grootste nadeel van een zoekwoord-domeinnaam

Zoekwoord-domeinnamen zijn vrijwel altijd generieke namen. We hebben in het vorige hoofdstuk gelezen dat generieke namen zowel moeilijker zijn om te positioneren als merk, als lastiger zijn om te onderscheiden van de concurrentie. De keuze tussen een ''brandable''– of ''zoekwoord'' domeinnaam zal daarom sterk afhangen van je doelstellingen en toekomstplannen van je website.

Een aantal tips voor het samenstellen van een zoekwoord-domein

  • Gebruik keywords die jouw bedrijf en services goed weerspiegelen. Bijvoorbeeld: TandartspraktijkVermeulen.nl, Wijkopenautos.nl & MakelaardijdeHaan.nl
  • Denk klein. Locatie specifieke domeinnamen kunnen je helpen om lokaal gevonden te worden in Google. Bijvoorbeeld: "FitnessdeRijp.nl", "AdvocatenBureauHaarlem.nl" of "EscaperoomPurmerend.nl"
  • Keyword met mate. "Debesteloodgieterinalkmaarenomstreken.nl'' gaat je als bedrijf écht niet helpen.

Belangrijk: Een zoekwoord-domeinnaam is geen garantie voor een hoge positie in Google. Welk type domeinnaam je ook kiest, zorg voor goede content en een sterk linkprofiel als je de top van Google wilt bereiken.

6. Neem de persoonlijke route

Als je bedrijf compleet gebouwd is rond jou als individu, kun je overwegen om te kiezen voor een persoonlijke domeinnaam. “Personal branding”, zoals dat zo mooi heet. Een website met een persoonlijke domeinnaam geeft vaak een transparant en betrouwbaar gevoel. Je weet immers precies met wie je zaken doet. Óók is het een uitstekende manier om je als ‘’bedrijf’’ (want dat ben je!) te  onderscheiden van de concurrentie.

Persoonlijke domeinnamen komen vooral veel voor bij bloggers, fitcoaches, fotografen, voedingsdeskundigen, designers, schrijvers, acteurs, zangers et cetera et cetera. (SonjaBakker.nl, PauldeLeeuw.nl, ArminvanBuuren.com)

Pro tip: Ben je van plan om uiteindelijk je bedrijf te verkopen? Dan is het wellicht een goed idee om toch niét voor een persoonlijke domeinnaam te kiezen. Je kan je vast wel voorstellen waarom!

7. Bij Twijfel, kies voor duidelijkheid

Kies altijd voor de meest eenvoudige en duidelijke domeinnaam als je twijfelt tussen twee of meer opties. Hiermee voorkom je verwarring en zorg je ervoor dat je website betrouwbaar en veilig overkomt. Laat de content van je website de bezoeker omver blazen, niet je domeinnaam.

8. Schakel Hulp In

Als je er echt niet uitkomt, kun je altijd hulp vragen van familie, vrienden en collega’s. Wat is hun eerste impressie? Springt er één domeinnaam uit? Soms kun je zelf de bomen door het bos niet meer zien, en is een externe blik op het geheel erg verfrissend.

9 Doe je huiswerk

Bij het registeren van een domeinnaam is het enorm belangrijk om geen inbreuk te maken op een bestaand auteursrecht (bijvoorbeeld de naam van een bestaand merk, bedrijf of product). Niets is zuurder dan je domeinnaam uiteindelijk via een juridisch conflict kwijt te raken. Doe jezelf dus een gunst, en doe je huiswerk!

10. Check voor beschikbaarheid

Tijd voor het moment van de waarheid! Surf naar www.sidn.nl (of een andere domein registrar), vul je domeinnaam in, klik op check en duimen maar..! Is je domeinnaam vrij? Fantastisch!

Belangrijk: Wacht niet te lang met het registeren van je domeinnaam, voor je het weet is iemand anders je voor!

Is je domeinnaam bezet? Jammer! Werk je lijstje af of ga verder met brainstormen.

Pro tips:

  1. Surf altijd even naar de bezette domeinnaam. Soms kan het zijn dat de domeinnaam te koop staat aangeboden. Indien dit het geval is kun je er dus over nadenken om deze te kopen. Dit loopt vaak wel op tot honderden, of zelfs duizenden euro’s.
  2. Is er nog geen website aan de domeinnaam gelinkt? Probeer dan contact op te nemen met de eigenaar van de domeinnaam. Wellicht kun je de domeinnaam overnemen voor een leuk prijsje (gebruik www.sidn.nl om de contactpersoon van je domeinnaam te achterhalen).


TL;DR
  1. Kies altijd voor een .nl of .com extensie.
  2. Kortere domeinnaam zijn meestal beter.
  3. Vermijd getallen en streepjes in je domeinnaam.
  4. Kies een domeinnaam die positioneerbaar is als merk.
  5. Zoekwoorden (keywords) in je domeinnaam kunnen een positieve invloed hebben op je google-rankings.
  6. Overweeg een persoonlijke domeinnaam. (personal branding)
  7. Bij twijfel, kies altijd voor eenvoud en duidelijkheid.
  8. Vraag feedback aan vrienden, familie en collega's.
  9. Zorg dat je domeinnaam geen inbreuk maakt op bestaande auteursrechten.
  10. Check of je domeinnaam beschikbaar is.
Djaya de Vries

Design enthousiast, martial arts fanaat en oprichter @happydigital.

Samenwerken?